Största modehusen

Om du är det minsta intresserad av mode har du säkerligen stött på några av de största modehusen i världen. Exklusiva varumärken som Dolce & Gabbana eller modeföretag som Hugo Boss som är en tysk designjätte. Vilka brukas då räknas till de absolut största genom tiderna och hur tog de sig dit? Om vi tar Dolce & Gabbana så startades deras resa i 1985. Det italienska varumärket skapades av designer-duon Domenico Dolce and Stefano Gabbana efter att arbetat för samma modehus och träffats i Milan under början av 80-talet. Två år senare startade dem en konsultverksamhet och fem år efter deras möte slogs dörrarna upp för deras modehus.

fashion2.se

Pradas historia

I modehus-sammanhang har Dolce & Gabbana haft en relativt kort karriär som dessutom gått spikrakt uppåt. Trots att de fått stark kritik, bland annat för några diskutabla annonskampanjer och kränkande uttalanden från skaparna, har de fortsätt att öka sin omsättning. Andra modehus har haft en betydligt längre väg att vandra innan de nådde internationell erkännande. Modehuset Prada är ett exempel. Prada grundades 1913 av Mario Prada och i början producerade han och hans bror, Martino, endast välgjorda läderprodukter. Numera gör de allt ifrån smycken till parfymer och överkast som kan täcka din kontinentalsäng. Mario själv tyckte inte att kvinnor skulle ha något med företaget att göra och hindrade familjens kvinnor från att vara del av verksamheten. Ironisk nog hade Marios son inget intresse av företaget och det blev till slut hans dotter, Luisa Prada, som axlade ansvaret efter de två bröderna. Luisas egna dotter, Miuccia Prada, tog sedan över efter henne.

Hur inflytelserika är modehusen?

Förutom att ge jobb åt några av nutidens mest inflytelserika designers så påverkar modehusen även den ekonomiska världen. Prada drar in miljarder Euro i vinst och under 90-talet köpte dem även in sig i andra välkända varumärken. 1999 la de bland annat beslag på 51 % av varumärket Helmut Lang för 40 miljoner dollar. Bara några månader senare betalade de 105 miljoner dollar för att få full kontroll över det tyska företaget Jil Sander A.G. Även Church & Company, ett engelsk skomärke, kom att hamna i Pradas händer när de köpte 83 % av företaget för 170 miljoner dollar. Med över 11 000 anställda och mer än 250 butiker över hela världen är det säkert att säga att modehus i Pradas storlek påverkar mer än bara plaggen vi bär. Mer svindlande blir det att tänka på att andra modehus också har lika stora resurser. Gucci har exempelvis mer än 550 butiker över hela världen.

 
 
 
 
 
 
 

Copyright © 2017 Fashionsphere