Vem bestämmer modet?

Vad som är modernt varierar från år till år, och för modeintresserade är det alltid lika förväntansfullt när höstmodet eller sommarmodet ska släppas. Mode handlar om trender, shopping, inspiration och stil och hur man kan matcha olika accessoarer med sina kläder. Men mode handlar inte alltid bara om kläder utan det kan även vara inredning och livsstilar. Ofta är modet som kommer varje år ganska lika oberoende av vilket märke som ligger bakom, till exempel kan det vara en viss färg eller ett mönster som gäller under en säsong. Därför uppstår ofta frågan om vem det egentligen är som bestämmer vad som ska vara modernt just det här året. Några av de största inom mode är bland annat ralph lauren, Gucci och Fendi.

Mode från de stora modehusen

Många av de stora modehusen använder sig av tjänsten WGSN, som är ett företag som håller koll på trender och ger prognoser för kommande mode. De ger information om allt som rör mode, smink, trender, marknadsföring, kläder och annat som kommer att vara inne. Med hjälp av denna tjänst kan modeföretagen få en prognos över vad som kommer att vara trendigt inför vintern till exempel, vilket gör att de kan förbereda sin kollektion i god tid. Därmed blir det ett liknande mode som släpps från modehusen då de har använt sig av samma prognos.

Trender som kommer från bloggare

När det senaste modet kommer kanske det finns plagg som få köper på grund av att de inte vet hur det ska styla outfiten till exempel. Men om en bloggare har på sig till exempel en specifik klänning och matchar den på ett snyggt sätt ökar sannolikheten för att fler köper den för att de har sett hur man kan matcha den. I vissa fall har det till och med hänt att en särskild produkt sålt slut efter att en bloggare tipsat om den. Då bloggare syns mycket i sociala medier och har många följare som vill klä sig likadant har den en stor inverkan på modet. Många modehus samarbetar dessutom med bloggare som får vara med och designa egna klädkollektioner.

Andra som sätter trender

Modeller, så kallade it-girls, artister, influencers och andra kändisar som syns mycket och har en unik stil kan sätta trender som andra följer. Det är inte längre bara ett fåtal personer som syns ofta i media utan nu kan alla synas i sina sociala medier. Om en börjar med att till exempel använda basker dröjer det inte länge innan resten hakar på och en trend är satt. Utan konsumenter skulle det dock inte finnas något mode, eftersom det ju krävs att folk faktiskt köper kläderna som dyker upp varje år. Ett klädesplagg som få köper, trots att det är trendigt, lär knappast komma tillbaka. På det sättet är även konsumenterna med och påverkar modet då de vet vad de gillar och vad de kommer att vilja köpa.

 
 
 
 
 
 
 

Copyright © 2018 Fashionsphere